به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، «کاپوت دوستدار عابران پياده» که توسط دکتر مهرداد اسعدي و همکارانش در مرکز تخصصي سلباند و با همکاري دانشگاه انگليا راسکين در کمبريج ساخته شده در حال حاضر با استقبال جدي دو شرکت مطرح در عرصه خودروسازي روبه روست و چند خودرو ساز ديگر نيز علاقه مندي خود جهت بررسي استفاده از اين سيستم در مدلهاي آينده با هدف کاهش جراحات سر در تصادفات ابراز داشته اند.
دکتر مهرداد اسعدي، مدير پروه و طراح اين کاپوت در گفتوگو با خبرنگار فناوري ايسنا با اشاره به تجارب بيست ساله شرکت سلباند در زمينه توليد مواد کامپوزيت مقاوم در جاذب ضربه خاطرنشان کرد: طرح توليد کاپوت دوستدار عابران در قالب بخشي از يک طرح بزرگ اروپايي به منظور ايمن سازي خودروها براي سرنشينان و عابران پياده در شرکت ما اجرا شده و هدف عمده آن پايين آوردن ضريب ضربه وارد به سر عابران هنگام برخورد با خودرو است.
وي خاطرنشان کرد: در بيشتر تصادفات سپر خودرو با پاي عابر برخورد کرده و سينه و سر و شانه فرد به کاپوت ميخورد. مشکل اصلي در تصادفات نبود فاصله کافي بين کاپوت و قطعات سخت خصوصا موتور خودرو و سازه زير کاپوت است که باعث مي شود هنگامي که سر عابر به کاپوت برخورد ميکند، کاپوت فرو رفته و سر مستقيما از قسمتهاي سخت زير کاپوت مثل موتور ضربه مي خورد.
چاره کار جذب بخشي از انرژي وارد شده پيش از درگير شدن قسمت سخت است که در اين طرح براساس تجارب شرکت در زمينه ضربه گيرها و جاذبهاي انرژي توانستيم کاپوتي را طراحي کنيم که قبل از برخورد سر با قسمتهاي زيرين دفرمه شده و بيشتر انرژي ناشي از برخورد را جذب مي کند. بدين ترتيب ضريب صدمه وارده به سر(Head Injury Criteria) تا حدود 60 درصد نسبت به کاپوتهاي معمولي کاهش ميدهد.
وي با بيان اين که اين دستاورد به تاييد سازمان ارزيابي ايمني خودروي اروپا (EuroNCAP ) هم رسيده است تصريح کرد: حداکثر ضريب صدمه وارده به سر طبق استانداردهاي اروپا زير 1000 و ايده آل آن 800 است که در اين سيستم به 600 کاهش مييابد که بسيار بهتر از حد استاندارد است.
اسعدي درباره ويژگيهاي کاپوت دوستدار عابران پياده گفت: اين کاپوت با اين که سختي سازهيي کاپوتهاي معمولي را دارد ولي سبکتر از آنها بوده و مقدار بسيار بيشتري از انرژي را جذب ميکند.
اين محقق ايراني با اشاره به تست موفقيت آميز کاپوت فلزي ساخته شده در آلمان و اسپانيا خاطرنشان کرد: اين کاپوت در مقايسه با ساير سيستمهاي کاهش ضربه مثل کاپوتهاي اکتيوسيستم(سنسوري) بسيار ارزان تر بوده و با استقبال چند شرکت خودروساز انگليسي و خارجي مواجه شده است.
گفتني است عابران پياده و دوچرخه سواران 20 درصد تلفات جادهاي را در اروپا تشکيل ميدهند که بيشتر جراحات به دليل اصابت سر با خودرو است.
انتظار ميرود که اين فناوري به طور قابل توجهي ميزان تلفات موتور و دوچرخه سواران و همچنين عابران پياده را در تصادفات جادهاي کاهش دهد.